|
Zakenauto van het jaar 1988
|
|
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Joep Nieuw
Joep Registratie: 23-1-2014 Berichten: 14 Leeftijd: 40
|
Geplaatst: Di 17 Feb, 2015 17:50 Onderwerp: Loek en Joep's Turbo 16 replica |
 |
Hallo!
Wij, Joep en Loek (205 GTI club), speelden met het idee om eens een keer met de carbagerun of een dergelijke roadtrip mee te gaan doen. Omdat we beiden Peugeot liefhebber zijn begonnen we dus te brainstormen over wat voor een, of welke Peugeot we daarvoor konden gebruiken. Het belangrijkste uitgangspunt is en blijft dat het zo goedkoop mogelijk moet. We hebben beiden al een of meerdere Peugeot projecten lopen die grondig aangepakt moeten worden, dus dit is echt een intermezzo, en het moet wel leuk blijven.
Omdat er al vaak iets met een 205 gedaan wordt kwamen we op het wat onorthodoxe idee om als basis een 405 te nemen.
Nope, geen typefout, echt een 405…
Een Mi16 of T16, of zelfs een SRi valt eigenlijk al sowieso buiten budget, tenminste, als je een beetje een solide basis wil en niet direct een halve wagen moet restaureren om het enigszins veilig en mooi te maken. Dus werd er gezocht binnen de pijnlijk trage zone.
We hadden als budget voor aanschaf maximaal € 500,-- gesteld en het MOEST een witte zijn, waarom vertellen we dadelijk. Dan wordt de keuze dus al akelig klein. Desalniettemin vonden we iets naar onze smaak, een witte 405 1.6 GL *kuch* automaat *kuch* met slechts 138.000 km op de klok. Geen geldige APK en woonachtig in België. Hmmm…
Dus op de gok, de ambulance achter de 607 gehangen en op naar Maldegem. Aldaar troffen we een helemaal niet verkeerd exemplaar aan. Het enige wat opviel was de hoeveelheid rook uit de uitlaat, maar verder keihard en gewoon netjes! De handelaar niet meegerekend, was de 405 van de eerste eigenaar. Een oud stel dat, ook te zien aan de onderhoudshistorie, altijd korte stukjes gereden heeft. Tenenkrommend lui maar nooit verkracht, hoogstens de koppeling . Dus, papiertjes getekend, centjes overhandigd, opgeladen en naar huis ermee!
Maar goed. Dan heb je dus een degelijke Peugeot 405 1.6 GL *kuch* automaat *kuch*, en dan? Wat kun of wil je ermee?
Allebei zijn we erg gecharmeerd van de 405 Turbo 16 en wel de uitvoering waarmee Ari Vatanen in 1988 het record op de Pikes Peak vestigde.
Dit is dus de reden dat het een witte 405 moest zijn. Afgezien van het buitenaards grote verschil in vermogen en het feit dat het een speciaal ontwikkelde 2-deurs carosserie betreft, zijn wij ervan overtuigd dat we er een uiterst respectabele 4-deurs replica van kunnen maken. Dus dat gaan we doen! We hebben er een Photoshopje van gemaakt, deze gebruiken we als referentie bij het bouwen natuurlijk, maar ook om de lezers een beeld te geven van wat het kan, zal en moet worden.
Maar goed…
Voordat het zover is, zal de 405 technisch helemaal in orde gemaakt moeten worden voor invoer en keuring bij de RDW. Er waren enkele puntjes mis die aangepakt moesten worden:
- De spiegel in de koplampen was compleet verweerd en APK-afkeur. Dus voor een paar euro een setje goede koplampen aangeschaft. Goed te zien op de foto, links de oude en rechts de nieuwe unit.
- De aandrijfashoes aan de bijrijderskant was gescheurd en moest vervangen worden. Hiervoor een aftermarket hoesje gekocht en met een kegel gemonteerd, zodat niet de gehele aandrijfas uitgenomen hoefde te worden.
- Remblokken vervangen.
- De einddemper en middendemper waren niet al te best meer. Gelukkig voor een paar tientjes een z.g.a.n. setje op de kop kunnen tikken.
- Er bleek bij de vorige APK-keuring in België een te groot verschil in remkracht links en rechts te zijn bij de achterremmen. We konden er verder niets aan zien, dus een keer goed ontluchten en maar hopen dat het verschil op de rembank binnen de marges valt.
- Tevens stond de handrem veel te strak, deze nog wat afgesteld.
- Verder nog een beurtje gegeven. De bougies zwommen alle vier in een aardige plas olie, het luchtfilter was ook doordrenkt in olie. Brandstoffiltertje, oliefiltertje, nieuwe olie, etc. Na deze beurt en het blok een keer goed heet te hebben gereden was ook direct het roken opgelost, puur condens in het blok en de uitlaat dus. Dit was ook wel het vermoeden aangezien er behoorlijk wat sludge in het olievulputje te vinden was.
Technisch gezien was de 405 klaar, maar om wat goodwill te kweken bij een keurmeester, wilden we de 405 toch proper de werkplaats in kunnen rijden:
- De voorbumper even provisorisch gerepareerd. Het zal immers niet de uiteindelijke bumper zijn waarmee gereden zal worden. Daarover later meer.
- Een setje van Joep’s 306 velgen erop geknikkerd met goede banden erop. Oogt toch wel wat beter, echter wel tijdelijk. We hebben al een setje witte 1.9 Speedline’s klaarliggen.
- Het motorruim ook maar eens aangepakt.
- Als laatste de 405 een grondige poets, klei en wax beurt gegeven, tot en met de binnenkant van de achterlichtunits. En zie hier, toch een nette 405!
22-12-2014 – D-Day
De 405 bij de RDW aangeboden voor invoer en keuring. Allebei een beetje gespannen, we zijn geen doorgewinterde monteurs dus kunnen er nog altijd 1001 dingen niet goed zijn. Maar goed, de keurmeesters waren enthousiast om eens een 405 te zien –en het mag gezegd- vooral in een dergelijk mooie staat. De keurmeester was zeer schappelijk en deed zelfs op de rembank nog een aantal extra pogingen omdat in eerste instantie de achterremmen toch wat te veel verschil tussen links en rechts lieten zien, maar later herstelde dit zich. Op de brug voor de APK keuring kwam hij alleen witte i.p.v. oranje lampjes in de achterste knipperlichten tegen en een ontbrekend rubbertje aan de bestuurderszijde bij de remslang. Wederom zeer schappelijk om dit als puntjes mee te geven maar de 405 er niet op af te keuren.
Ongelooflijk maar waar, de 405 met vlag en driekwart wimpel door de keuring heen. Het ritje terug naar huis was dan ook zeer bevredigend, overigens ook de eerste keer om met de 405 op de snelweg te cruisen.
Het is een fantastische wagen, geweldige stoelen, fijn stuur, de automaat schakelt heerlijk. Schandalig eigenlijk, dat je voor zo weinig geld zo’n fijne auto met maar 138.000 km op de klok kunt kopen.
Goed, waar waren we? Oh ja. De 405 gekeurd, dus na bpm-aangifte was het wachten geblazen op het kenteken. Altijd leuk, in afwachting zijn van het kenteken dat wordt toegewezen. Het is geworden:
Wat nog rest is het vervangen van de distributieriem, spanrol en waterpomp, want we hebben geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is.
De 405 is nu geschorst en zal de komende maanden de metamorfose tot Turbo 16 Replica ondergaan. Bij de volgende update zal de eerste bestickering en andere aanpassingen de revue passeren.
Paar weken verder:
Helaas zelf niet meer kunnen doen dan onderdelen bestellen, maar Loek is al flink bezig geweest:
Zoals we in de openingspost lieten weten, is de 405 gekeurd en op kenteken gezet. Nu kunnen we dus eindelijk aan de slag met optische metamorfose.
We hadden reeds laten weten dat het fixen van de voorbumper slechts een tijdelijke situatie zou zijn. Aangezien de standaard 405 voorbumper niet erg goed past bij het design van de Turbo 16, zijn we op zoek gegaan naar alternatieven.
Via Marktplaats vonden we een voormalig Nederlands importeur van o.a. Luxfibres, een Luxemburgse fabrikant van bodykits. Voor zover we weten bestaat Luxfibres allang niet meer en is uberhaupt info over de bodykits op internet nauwelijks te vinden.
Toch kwamen we dit tegen:

We weten niet of deze bodykit alleen voor de 405 Break is uitgebracht, maar de bodykit sluit een heel stuk beter aan bij het design van de Turbo 16 dan de standaard bumpers. De beste man had alleen nog de voorbumper en de sideskirts van de bodykit liggen en toen we hem vertelden wat de plannen waren en dat het budget zeer beperkt is, was hij bereid het polyester spul voor een paar tientjes te verkopen, op voorwaarde dat hij foto's zou ontvangen als de 405 eenmaal klaar zou zijn. Nou, hartstikke leuk en de deal gesloten. :thumb:
Eenmaal thuis hebben we de sideskirts en de voorbumper provisorisch tegen de auto aangehouden en snel kwamen we tot de conclusie dat de pasvorm uitmuntend is! Vooral Loek heeft dramatische bodykits meegemaakt en flink moeten verbouwen, dus dit is een welkome afwisseling.
Na het proefpassen werd al gauw duidelijk dat de mistlamp uitsparingen dicht gemaakt moeten worden. In de eerste plaats omdat de Turbo 16 geen mistlampen in de voorbumper heeft, in de tweede plaats omdat we niet over de bijbehorende lampen beschikken. Dus zo gezegd zo gedaan.
Met de aanpassingen gereed en de bumper goed geschuurd kon de grondlak gezet worden.
Maar hoe eigenlijk? Bij gebrek aan budget, gereedschap en verwarming in de loods moeten we terugvallen op zeer verfijnd materieel:
Juist ja. Kwasten en rolleren!
Drie goede lagen grondlak geeft dan dit resultaat.
Goed en grondig nat schuren (280/400/600) geeft vervolgens een redelijk glad bumpertje. Afplakken en aflakken dan maar, uiteraard weer met de kwast en de roller!
Voorzichtig de tape verwijderen maakt dan zoiets. Toch tevreden!
Met de voorbumper klaar kan de eerste bestickering aangebracht worden. Bij een lokaal beletteringsbedrijf een aantal lappen Avery stickerfolie besteld met de PTS-kleuren en andere kleurtjes als stalen erbij. Een weekje later lagen er een aantal rolletjes stickerfolie klaar om op te halen.
Eerst maar eens beginnen met de grille. Een tamelijk eenvoudig maar prominent onderdeel van elke 80'er jaren Peugeot sportauto wegens de befaamde PTS-striping. Via Photoshop een 1:1 formaat van een foto van de Turbo 16 gemaakt en opgemeten wat de afmetingen zouden moeten zijn. Dit vervolgens met de hand uitgesneden en voorzicht aangebracht op de grille. Een leuk klusje en het doet deugd de eerste optische vorderingen te zien uit de lange lijst die nog te gaan is.
Aangezien de voorbumper ook klaar is ook die maar gelijk onder handen genomen. Naast het blauwe vlak op de voorbumper hoort er ook nog een PTS-blauwe pinstripe bij. Dit zou te omslachtig zijn om af te plakken en te lakken dus dit doen we maar met stickerfolie. Hiervoor dunne strookjes stickerfolie van 4 mm. gesneden en netjes aangebracht op de voorbumper.
We zullen in vogelvlucht proberen uit te leggen hoe dat maken van logo's en bestickeren voor amateurs nu eigenlijk in zijn werk gaat.
Allereerst uiteraard de afmetingen van de sticker bepalen. Alle logo's hebben we in vector formaat dus kunnen we die Illustrator gemakkelijk bewerken. In dit voorbeeld gaat het om de "MICHELIN" stickers. De totale breedte moet 45 cm. worden. Dus in Illustrator geschaald naar 45 cm. en verdeeld over een A4 en afgedrukt.
We snijden vervolgens de delen van de afdruk uit en snijden er een iets groter stuk stickerfolie bij uit. De afdruk wordt simpelweg met plakband op het stuk stickerfolie geplakt.
Dit vervolgens met een vlijmscherp Stanley mesje, door het papier langs de contouren, uitsnijden. Als je daarna het papier, de plakband en de omliggende folie weghaalt heb je je logo klaar om te plakken.
Dan is het nog handig om met een stukje schilderstape en een stiftje markeringen te maken om goed en gemakkelijk te kunnen bepalen waar de letters of onderlinge delen van de sticker uitgelijnd moeten worden.
Als laatste nog de stickers van de Michelin mannetjes (verkregen via eBay) plakken en de voorbumper is al compleet!
Vergelijking met het origineel:
Wellicht valt op dat de Michelin mannetjes een stuk kleiner zijn dan bij het origineel. Alleen in dit kleinere formaat waren ze betaalbaar. In het grotere formaat waren we al snel € 50,- kwijt en dat wordt teveel van het goede.
Afijn. De kop is eraf! De eerste stappen in de optische metamorfose zijn gezet. Voorlopig zullen er alleen stickers gesneden worden maar niet geplakt gezien de koude temperaturen (de voorbumper konden we nog binnen neerleggen i.t.t. de rest). Maar er zijn nog een aantal andere zaken die gedaan kunnen worden, maar daarover later meer.
Tot de volgende!
|
|
|
Naar boven |
|
 |
Joep Nieuw
Joep Registratie: 23-1-2014 Berichten: 14 Leeftijd: 40
|
Geplaatst: Di 17 Feb, 2015 17:51 Onderwerp: Re: |
 |
Met dank aan Fedor zal het probleem van de ruitenwisser/-sproeier straks hopelijk opgelost zijn 
|
|
|
Naar boven |
|
 |
fab405 Moderator
 Fedor Registratie: 22-7-2005 Berichten: 36059 Woonplaats: Hoofddorp!! Leeftijd: 49
|
Geplaatst: Di 17 Feb, 2015 17:56 Onderwerp: Re: |
 |
Oja, ik zal hem vandaag in een doosje proppen. Bij mijn cabrio lag het ook aan de hendel, de wisserarmen gingen niet automatisch in de "0-stand".
|
|
|
Naar boven |
|
 |
405GRI1.9 405 Freak
 Jeffrey Registratie: 9-11-2008 Berichten: 6545 Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen Leeftijd: 47
|
Geplaatst: Di 17 Feb, 2015 20:11 Onderwerp: Re: |
 |
Blijft toch mooi he zo`n witte
Jullie zijn erg goed bezig 
|
Volvo 850 20V
Seat Leon 2.0 16v Sport-up
Wie een kuil graaf voor een ander is geen egoist.
Kent-electronics
|
|
Naar boven |
|
 |
daflover Drive-hard fan
 marc Registratie: 1-7-2006 Berichten: 13291 Woonplaats: zwaag Leeftijd: 49
|
Geplaatst: Di 17 Feb, 2015 20:30 Onderwerp: Re: |
 |
leuk project mannen 
|
405 MI16
306 break 1.6 g3
605 sv24 zpj4
|
|
Naar boven |
|
 |
Joep Nieuw
Joep Registratie: 23-1-2014 Berichten: 14 Leeftijd: 40
|
Geplaatst: Di 17 Feb, 2015 20:44 Onderwerp: Re: |
 |
Thanks! 
|
|
|
Naar boven |
|
 |
Matthijs 405 Freak
 Registratie: 20-8-2005 Berichten: 6902
|
Geplaatst: Wo 18 Feb, 2015 11:36 Onderwerp: Re: |
 |
Wow wat cool, goed bezig! Kunnen jullie de mijne ook niet even onder handen nemen? 
|
|
|
Naar boven |
|
 |
Borntobewild Webmaster
 Stefan Registratie: 22-7-2005 Berichten: 35014 Woonplaats: Utrecht Leeftijd: 41
|
Geplaatst: Do 19 Feb, 2015 11:38 Onderwerp: Re: |
 |
Kijk dat is wel een projectje wat ik kan waarderen, ben ook groot fan van de Pikes Peak uitvoering.
Echter jammer dat je met die taartschep en vleugel niet de openbare weg op kan 
|
Peugeot 405, que hermoso culo!
|
|
Naar boven |
|
 |
Sjaaks Forumer
Loek Registratie: 5-11-2014 Berichten: 20
|
Geplaatst: Do 19 Feb, 2015 14:55 Onderwerp: Re: |
 |
Thanks voor de leuke reacties!
We gaan er wel de openbare weg mee op, maar we maken het in delen demontabel. Dan kunnen we de boel in een paar minuutjes demonteren en in de kofferbak leggen. 
|
|
|
Naar boven |
|
 |
Joep Nieuw
Joep Registratie: 23-1-2014 Berichten: 14 Leeftijd: 40
|
Geplaatst: Do 19 Feb, 2015 20:29 Onderwerp: Re: |
 |
Ghehehe... Heb je je toch maar aangemeld 
|
|
|
Naar boven |
|
 |
Joep Nieuw
Joep Registratie: 23-1-2014 Berichten: 14 Leeftijd: 40
|
Geplaatst: Ma 02 Mrt, 2015 21:57 Onderwerp: Re: |
 |
Bedankt voor de reacties allemaal!
En we gaan weer verder!
De vorige keer gaven we aan dat door de nog te lage temperaturen, we voorlopig niets meer aan bestickeren kunnen doen, behalve het snijden van de stickers zelf dan. Toen we de motorkap bevestiging eens goed bekeken bleek het echter geen enkel probleem om de motorkap maar gewoon los te schroeven en binnen neer te leggen. Zo gezegd, zo gedaan.
De motorkap in de woonkamer gelegd en we kunnen weer lekker freubelen! Eerst nog even de PTS striping op de motorkap aangebracht, aangezien deze van de grill nog een stukje doorloopt op de motorkap.
Bijna alle stickers die na deze update gaan komen, worden op transferfolie aangebracht, zodat het bestickeren niet letter voor letter hoeft, dat scheelt een hoop meten en kloten. Maar voor deze update was dat nog niet mogelijk. Dus alle letters en dingetjes moeten één voor één geplaatst worden. Dus eerst maar eens zorgvuldig met tape en markeringen alles uitgemeten zodat we geen onnodige fouten gaan maken. Misschien niet heel duidelijk te zien op de foto, maar toch.
Hatseflats, een berg stickers gesneden en klaar om te gaan plakken.
Overigens erg prettig voor de rug, een avond lang gebogen over de motorkap stickertjes plakken.
Naast het bestickeren van de motorkap, loopt er bij de Turbo 16 blauwe striping boven de koplampen.
Dus wat tapen, markeren, snijden, korrel 1000tje nat schuren, ontvetten en dan kun je kliederen (uiteraard weer met de kwast ). Overigens gebruiken we voor dit soort klusjes de "profi" 3M blue masking tape. Beter spul is er op dit gebied niet te krijgen.
De oplettende kijker heeft gezien dat er bij de Turbo 16 nog een biesje boven de striping langs loopt, maar deze laten we weg. Dit omdat we de naad tussen de motorkap en de voorschermen moeten volgen (de Turbo 16 heeft geen naad tussen de motorkap en voorschermen). Juist door deze naad zal het er niet mooi uitzien om er nog een biesje tussen te frotten. Wel komt er op de voorschermen onder de striping een biesje te lopen, zoals ook bij de Turbo 16.
Met alle bestickering ziet de motorkap er dan zo uit.
Afijn, de boel beplakt, de verf weer droog, dus monteren die hap. Op de motorkapscharnieren was nog goed te zien waar de bouten precies gezeten hebben, dus het terug monteren is een eitje en je hoeft ook niets af te stellen.
Dichtgooien die hap en nog wat fotootjes maken!
Nog steeds tevreden!
Nu kunnen we écht even niet meer bestickeren totdat het warmer is. Maar er zijn nog een aantal andere frutsels die we in de tussentijd kunnen gaan doen, naast natuurlijk het snijden van de stickers. Maar daarover later meer.
Tot de volgende!
|
|
|
Naar boven |
|
 |
Ray 405 Freak
 Ray Registratie: 29-3-2006 Berichten: 7239 Woonplaats: 020 Leeftijd: 109
|
Geplaatst: Ma 02 Mrt, 2015 22:42 Onderwerp: Re: |
 |
Ik zie alleen maar cosmetisch werk en niets aan onderhoud,
distributie, verbeteringen m.b.t. weggedrag, remmen etc.?
|
|
|
Naar boven |
|
 |
Sjaaks Forumer
Loek Registratie: 5-11-2014 Berichten: 20
|
Geplaatst: Di 03 Mrt, 2015 10:12 Onderwerp: Re: |
 |
Hoi Ray,
We hebben een nieuw compleet distributiesetje liggen (incl. spanrol en waterpomp uiteraard) om binnenkort een keer te gaan vervangen. Verder hebben we, zoals beschreven in de openingspost, de 405 voorzien van nieuwe remblokken en een beurt gegeven (nieuwe olie + pomp, bougies, lucht- en brandstoffilter). Koelvloeistof gaan we ook nog vervangen.
Verder zal er qua technische modificaties niet heel veranderen, maar lijkt ons dat ook niet nodig. De standaard 1.6 blijft er gewoon in liggen en met nog geen 140.000 km op de klok ziet het er verder van onder nog allemaal prima uit.
Dus, het onderhoud heeft (m.u.v. de distributieset) al plaatsgevonden. Vergeet niet dat het met een zo minimaal mogelijk budget gedaan moet worden, dus "even" een aantal technische en vaak ook dure ingrepen zit er gewoon niet in.
Groeten,
Loek
|
|
|
Naar boven |
|
 |
fab405 Moderator
 Fedor Registratie: 22-7-2005 Berichten: 36059 Woonplaats: Hoofddorp!! Leeftijd: 49
|
Geplaatst: Di 03 Mrt, 2015 17:31 Onderwerp: Re: |
 |
De Cabagerun lijkt mij ook niet een race op de openbare weg dus normale remmen lijken mij voldoende. Ik hoop alleen dat deze niet de standaard massieve schijven heeft, het is een automaat dus ik vermoed geventileerde schijven. Toch wel een must 
|
|
|
Naar boven |
|
 |
Ray 405 Freak
 Ray Registratie: 29-3-2006 Berichten: 7239 Woonplaats: 020 Leeftijd: 109
|
Geplaatst: Di 03 Mrt, 2015 22:13 Onderwerp: Re: |
 |
Volgens mij massief op die 1.6
|
|
|
Naar boven |
|
 |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
|