Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jan-Sietze Moderator
JS Brouwer Registratie: 22-7-2005 Berichten: 8820 Woonplaats: Wirdum Leeftijd: 42
|
Geplaatst: Do 16 Sep, 2010 23:34 Onderwerp: Re: |
|
De 'oude' HDI uit de 306 draait ook zonder de BSI.
Vandaar dat ik de 306 HDI zou nemen...
Bovendien is dat een 2.0 blok, dar valt net iets meer uit te halen
|
Verstandige mensen spreken uit ervaring.
Nog verstandiger mensen spreken uit ervaring niet.
|
|
Naar boven |
|
|
k-pax 405 Gek
k Registratie: 15-9-2007 Berichten: 1211
|
Geplaatst: Vr 17 Sep, 2010 8:20 Onderwerp: Re: |
|
Eerst maar eens beginnen om van die brandstofsysteemreiniger erin te flikkeren en hem een paar keer goed op z'n staart te trappen. En evt. de uitlaat vervangen (of reinigen, mss kan dat ook). 95% kans dat ie dan weer met vlag en wimpel door de roetmeting komt.
|
Ex SRi 2.0 '94, GL '90, 2x SRi '91, 605 sv3.0 '90 - en nu een NS trajectkaart
|
|
Naar boven |
|
|
406-Boss 405 Over kill
Rene Registratie: 12-2-2009 Berichten: 2138 Leeftijd: 60
|
Geplaatst: Vr 17 Sep, 2010 19:36 Onderwerp: Re: |
|
Gewoon ff een paar liter benzine door de diesel tanken en de brandstofpomp wat dicht schroeven, komt ie wel door de roetmeeting
Mijne zat al die jaren DIK binnen de marge, maar okay, bijna 250.000 minder gelopen.
Je moet anders voor een HDI even Dennis vragen (Peugeotlover).
Er schijnen vroege HDI's te zijn, nog zonder ecu, dat scheelt weer een hoop?
|
|
|
Naar boven |
|
|
RodoNet 405 Maniak
Robert Registratie: 5-8-2008 Berichten: 1771 Woonplaats: Schaarsbergen Leeftijd: 44
|
Geplaatst: Vr 17 Sep, 2010 20:48 Onderwerp: Re: |
|
Jan-Sietze schreef: | De 'oude' HDI uit de 306 draait ook zonder de BSI.
Vandaar dat ik de 306 HDI zou nemen...
Bovendien is dat een 2.0 blok, dar valt net iets meer uit te halen |
Klopt. Maar vermogen hoeft van mij niet zo zeer, ik heb liever zuinigheid. De familie noemt me weleens 'Dagobert Duck'..
Maar meer vermogen is wel leuk om mee te nemen naar op vakantie naar Nürburg... Voorlopig ga ik eerst proberen de wagen door de APK te krijgen en als dat echt niet meer gaat, dan komt een nieuwe motor er wel.
Morgen eerst maar eens tanken en een flesje brandstofreiniger. Overigens heb ik gehoord dat oude diesels ook op plantaardige olie kunnen rijden en dan ook minder roet uitstoten. Klopt dit?
|
Fiat Ducato 3.0 CNG Rolstoelbus - zakelijk
|
|
Naar boven |
|
|
406-Boss 405 Over kill
Rene Registratie: 12-2-2009 Berichten: 2138 Leeftijd: 60
|
Geplaatst: Za 18 Sep, 2010 17:42 Onderwerp: Re: |
|
Volgens mij wel, maar volgens mij voegen ze ook iets toe aan plantaardige olie (en afval olie uit snackbars etc), maar 100 % zeker weet ik het niet.
|
|
|
Naar boven |
|
|
406-Boss 405 Over kill
Rene Registratie: 12-2-2009 Berichten: 2138 Leeftijd: 60
|
Geplaatst: Zo 19 Sep, 2010 8:03 Onderwerp: Re: |
|
k-pax schreef: | Eerst maar eens beginnen om van die brandstofsysteemreiniger erin te flikkeren en hem een paar keer goed op z'n staart te trappen. En evt. de uitlaat vervangen (of reinigen, mss kan dat ook). 95% kans dat ie dan weer met vlag en wimpel door de roetmeting komt. |
Nu weet ik dat vele van het idee gruwelen of over hun nek gaan van het idee alleen al maar ik heb ooit SLICK 50 in mijn dieseltje gekiepert. Eerst een te kleine hoeveelheid, als try-out, later de juiste hoeveelheid met een olieverversing.
Ik kon het verschil bijzonder goed merken.
-Auto liep soepeler (minder rauw achtig zoals een diesel doet).
-Minder roetuitstoot.
-Makkelijker starten.
-Beter reageren op het gas, etc.
Je kunt natuurlijk dure dingen bedenken als een motor revisie etc, maar je zou het kunnen proberen, baat het niet, dan schaad het niet? Gebruik het wel op de JUISTE manier. Dat houd in:
Juiste hoeveelheid SLICK 50 aan de olie toevoegen, het beste na een olieweissel, motor tot minimumpeil vullen, slick 50 toevoegen en daarna olie tot het juiste peil vullen.
Slick 50 toevoegen aan WARME motor.
Na het toevoegen van Slick 50 meteen minimaal 50 km gaan rijden.
je mag ervan kotsen, mij is het in ieder geval goed bevallen.
Dit las ik trouwens op een cursus motortechniek op internet:
Smeeroliesysteem
Altijd zelfde type olie gebruiken.
Slick 50 is de enige goede toevoeging wanneer olie en filters zijn vervangen. Dit voeg je toe tot eerst de olie tot het minimum te vullen. Dan bijvullen tot het maximum met Slick 50. Na 2 weken het oliepeil meten, als het nodig is, olie bijvullen. Wanneer Slick 50 in de olie is gegooid, moet direct minimaal 1 uur de motor draaien.
Slick 50 is een soort noodsmering. Het zorgt ervoor dat altijd smering in de motor aanwezig is. Het beschermt ook tegen roest aan de binnenkant van de motor.
Het zorgt er o.a. voor dat de motor stiller en zuiniger gaat lopen.
Het is o.a. te koop bij Halfords.
Slick 50 mag NIET in een nieuwe motor worden gebruikt. Dit mag pas na +/- 2 jaar gebruik.
|
|
|
Naar boven |
|
|
RodoNet 405 Maniak
Robert Registratie: 5-8-2008 Berichten: 1771 Woonplaats: Schaarsbergen Leeftijd: 44
|
Geplaatst: Za 25 Sep, 2010 0:07 Onderwerp: Re: |
|
Iemand heeft al eens Slick in deze auto gedaan, er zat een sticker van onder de motorkap. Hoe dan ook, de 405 is vandaag goedgekeurd. Een ritje Autobahn en een flesje Diesel-Treatment-Plus (met kerosine als hoofdbestanddeel) deed wonderen. Was de eerste roetmeting (bij de afkeur) nog 6,7 gewichtsprocent, dit was na een rit met 150 km/h slechts 0,6! Ik ben trots op mijn wagen. De rest, allemaal kleinigheden zijn opgelost, en een grote beurt is weer uitgevoerd. De komende 15.000 km kan hij er weer tegenaan.
Op naar de 600.000 km!
|
Fiat Ducato 3.0 CNG Rolstoelbus - zakelijk
|
|
Naar boven |
|
|
406-Boss 405 Over kill
Rene Registratie: 12-2-2009 Berichten: 2138 Leeftijd: 60
|
Geplaatst: Za 25 Sep, 2010 8:22 Onderwerp: Re: |
|
geweldig
|
|
|
Naar boven |
|
|
RodoNet 405 Maniak
Robert Registratie: 5-8-2008 Berichten: 1771 Woonplaats: Schaarsbergen Leeftijd: 44
|
Geplaatst: Di 26 Jul, 2011 22:48 Onderwerp: Re: |
|
Dit jaar ben ik er vroeg bij en heb de auto nu al laten keuren. Een ashoes en een fuseekogelhoes werden vernieuwd en de wagen werd goedgekeurd. Nu lekker 14 maanden apk tot 23 september 2012.
|
Fiat Ducato 3.0 CNG Rolstoelbus - zakelijk
|
|
Naar boven |
|
|
EH Autoservice Technisch Moderator
Edgar Registratie: 25-7-2005 Berichten: 17960 Woonplaats: Zierikzee !!!!! Leeftijd: 54
|
Geplaatst: Wo 27 Jul, 2011 9:32 Onderwerp: Re: |
|
Kijk , dat is mooi "een voorbeeld stellen" , zo kan het natuurlijk ook
Meestal krijg ik telefoontjes "overmorgen verloopt mijn APK , kun je dat even regelen voor mij"
|
"je kunt je aan je neus laten opereren , maar het is en blijft een gok"
|
|
Naar boven |
|
|
ronald Drive-hard fan
ronald Registratie: 9-10-2005 Berichten: 13420 Woonplaats: Delft Leeftijd: 50
|
Geplaatst: Wo 27 Jul, 2011 17:52 Onderwerp: Re: |
|
Kan ik niet geweest zijn, ik liet de APK eerst verlopen
|
|
|
Naar boven |
|
|
Nothing Beats a Lion Drive-hard fan
Arjan Registratie: 1-2-2006 Berichten: 14919
|
Geplaatst: Wo 27 Jul, 2011 18:53 Onderwerp: Re: |
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
RodoNet 405 Maniak
Robert Registratie: 5-8-2008 Berichten: 1771 Woonplaats: Schaarsbergen Leeftijd: 44
|
Geplaatst: Wo 27 Jul, 2011 19:29 Onderwerp: Re: |
|
EH Autoservice schreef: | zo kan het natuurlijk ook |
Klopt, maar ik ga 15 augustus op vakantie naar Hongarije (2500 km), daarom heb ik de apk eerder gedaan. De grote beurt moet nog, daar had ik geen tijd meer voor.
En met een kapotte ashoes zo'n reis maken is ook niet verstandig.
|
Fiat Ducato 3.0 CNG Rolstoelbus - zakelijk
|
|
Naar boven |
|
|
RodoNet 405 Maniak
Robert Registratie: 5-8-2008 Berichten: 1771 Woonplaats: Schaarsbergen Leeftijd: 44
|
Geplaatst: Za 13 Aug, 2011 22:52 Onderwerp: Re: |
|
Dat de apk niet alles zegt, was me allang duidelijk maar dit...
Vandaag is de brandstofpomp kapot gegaan. De lagers zijn stuk en de pomp lekt flink diesel. Met moeite heb ik mijn opslagplaats in Woerden weten te bereiken.
De diesel is inmiddels afgetapt en overgeheveld in de vervanger die ik maandag op ga halen.
Dat is dezelfde 405 die ik eerder al eens in bruikleen had.
Een Phase 1 405 Break 1.8 SRD Turbo.
Daarmee ga ik maandagmiddag op vakantie naar Hongarije. Ik zou eigenlijk vandaag gaan (zondag). Hoe raar kan het lopen. Maar beter dat het hier gebeurde dan onderweg naar Hongarije, ergens 'in the middle of nowhere'. De km-stand is blijven steken dus op 533.545.
Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar een 2e hands pomp, die vaak ook al 4 ton heeft gelopen, daar begin ik niet aan.
De 'leenauto' kan ik ook wel kopen, dat heb ik hem al gevraagd.
Hij wil er niet al te veel voor hebben.
|
Fiat Ducato 3.0 CNG Rolstoelbus - zakelijk
|
|
Naar boven |
|
|
EH Autoservice Technisch Moderator
Edgar Registratie: 25-7-2005 Berichten: 17960 Woonplaats: Zierikzee !!!!! Leeftijd: 54
|
Geplaatst: Zo 14 Aug, 2011 10:59 Onderwerp: Re: |
|
Aan de ene kant is een pomp natuurlijk prima te reviseren .......
Maar een 1,8 TD is wel een heerlijke dieselmotor !
Moet je wel weer een keer naar de Ring :
Enerzijds omdat die 405 daar nog niet geweest is , en daar moet uiteraard ook een Ring sticker op
Anderzijds zal je tijd ook heel wat verbeteren met een TURBO
Is de TD ook in mooie staat ?
Anders zeg ik : kopen dat ding en die motor even omhangen .....
Dat kunnen we hier wel even in een weekendje doen
|
"je kunt je aan je neus laten opereren , maar het is en blijft een gok"
|
|
Naar boven |
|
|
|