Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Matthijs405 405 Stalker
Matthijs Registratie: 15-11-2006 Berichten: 5412 Woonplaats: Rotterdam Leeftijd: 36
|
Geplaatst: Wo 24 Okt, 2007 18:00 Onderwerp: Re: |
|
zou ik ook graag willen, wat meer naar buiten
vooral achter
|
|
|
Naar boven |
|
|
Kobus Gast
|
Geplaatst: Wo 24 Okt, 2007 19:30 Onderwerp: Re: |
|
Heeft Ray de spacers niet meer liggen?
10 mm doet natuurlijk heeeeeeeeeeel veel.
|
|
|
Naar boven |
|
|
EH Autoservice Technisch Moderator
Edgar Registratie: 25-7-2005 Berichten: 17960 Woonplaats: Zierikzee !!!!! Leeftijd: 54
|
Geplaatst: Wo 24 Okt, 2007 20:38 Onderwerp: Re: |
|
IK heb de spacers (van Ray) niet meer liggen , want die heb IK verkocht
|
"je kunt je aan je neus laten opereren , maar het is en blijft een gok"
|
|
Naar boven |
|
|
antigoon 405 Specialist
hans Registratie: 21-10-2007 Berichten: 434 Woonplaats: Haarlem Leeftijd: 45
|
Geplaatst: Wo 24 Okt, 2007 21:27 Onderwerp: Re: |
|
Ik heb bij deze geen keus meer! De winterbanden op velgen liggen in de achterbak! 125 euri!
1 vraagje(gezien jullie alles lijken te weten!!)
Ze zijn momenteel gemarkeerd per kant (links voor, links achter enz..) Is het een ramp als ik voor en achter omdraai? De achterkant heeft namelijk meer profiel dan voor... (7 ipv 5)
|
405 1.8 Airline = dood
405 2.0 gri M0RMel = dood
405 2.0 Sri = ook al dood
Wat nu?
|
|
Naar boven |
|
|
antigoon 405 Specialist
hans Registratie: 21-10-2007 Berichten: 434 Woonplaats: Haarlem Leeftijd: 45
|
Geplaatst: Wo 24 Okt, 2007 21:36 Onderwerp: Re: |
|
oja EH, jammer dat je zo ver weg zit! Maar ik vind 2 ur rijden iets te gek! Een echte (te vertrouwen) specialist is onontbeerlijk...
(moet voor mijn motor ook altijd al 45 minuten rijden, terwijl er altijd wel een motordealer om de hoek zit)
|
405 1.8 Airline = dood
405 2.0 gri M0RMel = dood
405 2.0 Sri = ook al dood
Wat nu?
|
|
Naar boven |
|
|
Ray 405 Freak
Ray Registratie: 29-3-2006 Berichten: 7239 Woonplaats: 020 Leeftijd: 110
|
Geplaatst: Wo 24 Okt, 2007 21:47 Onderwerp: Re: |
|
Schaamteloze copy/paste
Vraag: Mij is geleerd dat de banden met het meeste profiel achter moeten, zowel bij zomer- als winterbanden. Is dit juist? En waarom?
Antwoord: Banden met het meeste profiel dienen altijd aan de achterzijde gemonteerd te worden. Het wisselen van banden van voor naar achter is om een gelijkmatige slijtage te verkrijgen. De ene stelling kan met de andere in strijd komen. De banden aan de achterzijde zullen onder normale omstandigheden meestal het snelst slijten. Om de 15.000 tot 20.000 km dient men de profieldiepte te meten en de banden die het meeste profiel hebben verloren voor te plaatsen.
Dat de banden met het meeste profiel achter gemonteerd moeten worden, is uit veiligheidsoverwegingen. De auto stuurt met de achterwielen en men corrigeert de rijrichting met de voorwielen. Bij het uitlijnen beginnen we ook aan de achterzijde. De resultante van de stand van beide achterwielen noemen we de rijlijn. De voorwielen zullen zich richten naar deze rijlijn. Vergelijk dit met een winkelwagentje. Als het achterwiel van een winkelwagentje steeds wegslingert, is het moeilijk om richting te houden. Als dit aan een van de voorwieltjes gebeurt, heeft men daar veel minder last van. Ook daar richten de voorwieltjes zich naar de rijlijn die door de achterwieltjes tot stand wordt gebracht. Daarom is het zo belangrijk dat, zeker bij auto’s met een achterwielophanging met meerpuntsgeleiding, de uitlijning aan de achterzijde wordt gestart. Anders krijg je de voorwielen nooit in de optimale positie. Kortom, de achterzijde is voor het verkrijgen van een goed weggedrag van onschatbaar belang. Ook in noodsituaties, bijvoorbeeld uitwijken op een glad wegdek, komt het erop aan dat aan de achterzijde alles optimaal staat. Naast de juiste wielgeometrie is ook de conditie van de band erg belangrijk. Die moet zoveel mogelijk profiel hebben en de juiste bandendruk. En het maakt daarbij niet uit of een auto voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving heeft. De kwestie is dat na een noodsituatie (of eigenlijk al tijdens een ‘vreemde’ manoeuvre) de auto zo snel mogelijk weer richtingsstabiel wordt, waardoor de beheersbaarheid van de auto optimaal blijft. Kortom: een goed profiel achter bevordert een veilig weggedrag.
|
|
|
Naar boven |
|
|
Ray 405 Freak
Ray Registratie: 29-3-2006 Berichten: 7239 Woonplaats: 020 Leeftijd: 110
|
Geplaatst: Wo 24 Okt, 2007 21:49 Onderwerp: Re: |
|
p.s. Let wel op of de banden een draairichting hebben, te zien aan
een pijl, met of zonder een tekst als 'rotation direction' e.d..
|
|
|
Naar boven |
|
|
antigoon 405 Specialist
hans Registratie: 21-10-2007 Berichten: 434 Woonplaats: Haarlem Leeftijd: 45
|
Geplaatst: Wo 24 Okt, 2007 21:53 Onderwerp: Re: |
|
Aha! Als dat zo is heeft de vorige eigenaar de neiging gehad iets te snel op te trekken...
In ieder geval duidelijk verhaal! Veel profiel=achter. Scheelt weer!
Dank!!!
|
405 1.8 Airline = dood
405 2.0 gri M0RMel = dood
405 2.0 Sri = ook al dood
Wat nu?
|
|
Naar boven |
|
|
Matthijs405 405 Stalker
Matthijs Registratie: 15-11-2006 Berichten: 5412 Woonplaats: Rotterdam Leeftijd: 36
|
Geplaatst: Wo 24 Okt, 2007 23:51 Onderwerp: Re: |
|
zo heb ik het ook geleerd van Edgar,
voor en achter omdraaien maakt in principe niks uit, let alleen op je profiel.
rechts en links, wordt wel een probleem
|
|
|
Naar boven |
|
|
antigoon 405 Specialist
hans Registratie: 21-10-2007 Berichten: 434 Woonplaats: Haarlem Leeftijd: 45
|
Geplaatst: Do 25 Okt, 2007 9:26 Onderwerp: Re: |
|
En dus de rijrichting..
Anders wordt het heel lang achteruit rijden!!
Mijn koelwater wordt overigens op dit moment niet warmer dan zo'n 67/68 gr. Is dat een kwestie van thermostaat (laten) vervangen?
|
405 1.8 Airline = dood
405 2.0 gri M0RMel = dood
405 2.0 Sri = ook al dood
Wat nu?
|
|
Naar boven |
|
|
Ray 405 Freak
Ray Registratie: 29-3-2006 Berichten: 7239 Woonplaats: 020 Leeftijd: 110
|
Geplaatst: Do 25 Okt, 2007 9:59 Onderwerp: Re: |
|
Da's een bekend verschijnsel, verschillende thermostaten en dan ook
nog meters die niet helemaal precies aangeven hoe warm het is.
Ik heb, in alle 405's die ik tot nu toe heb gehad, zoveel verschillen gezien
dat ik me er niet al te druk om maak. Je kunt natuurlijk eens met een
geijkte thermometer de temperatuur meten om zeker te zijn of het meter
of thermostaat of iets anders is.
|
|
|
Naar boven |
|
|
antigoon 405 Specialist
hans Registratie: 21-10-2007 Berichten: 434 Woonplaats: Haarlem Leeftijd: 45
|
Geplaatst: Do 25 Okt, 2007 10:15 Onderwerp: Re: |
|
t is wel zo dat de fan bij de verwachte temp aanslaat (tegen de 95gr) Dus ik vermoed tocheen weigerende thermostaat!
|
405 1.8 Airline = dood
405 2.0 gri M0RMel = dood
405 2.0 Sri = ook al dood
Wat nu?
|
|
Naar boven |
|
|
fab405 Moderator
Fedor Registratie: 22-7-2005 Berichten: 36061 Woonplaats: Hoofddorp!! Leeftijd: 49
|
Geplaatst: Do 25 Okt, 2007 10:35 Onderwerp: Re: |
|
antigoon schreef: | oja EH, jammer dat je zo ver weg zit! Maar ik vind 2 ur rijden iets te gek! |
Ik rij er net iets meer dan een uurtje over
|
|
|
Naar boven |
|
|
antigoon 405 Specialist
hans Registratie: 21-10-2007 Berichten: 434 Woonplaats: Haarlem Leeftijd: 45
|
Geplaatst: Do 25 Okt, 2007 11:04 Onderwerp: Re: |
|
Da val wel mee!
Misschien wel de moeite voor in de toekomst, ga nu naar mijn oude vertouwde garage... (prima toko trouwens)
|
405 1.8 Airline = dood
405 2.0 gri M0RMel = dood
405 2.0 Sri = ook al dood
Wat nu?
|
|
Naar boven |
|
|
fab405 Moderator
Fedor Registratie: 22-7-2005 Berichten: 36061 Woonplaats: Hoofddorp!! Leeftijd: 49
|
Geplaatst: Do 25 Okt, 2007 11:22 Onderwerp: Re: |
|
Die garage heeft waarschijnlijk niet de overheerlijke koffie die hij heeft. En niet zoveel gezelligheid en scherpe prijzen
|
|
|
Naar boven |
|
|
|