Winnaar van ‘Das Goldene Lenkrad’ 1987
Club start paginWelkom  GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
  KalenderKalender FAQFAQ   ZoekenZoeken 

Loek en Joep's Turbo 16 replica
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Peugeot 405 Club forum index -> Wie is wie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PUG(z)OT
Forumer


postelmans
Registratie: 16-3-2009
Berichten: 29

Leeftijd: 41

BerichtGeplaatst: Zo 26 Jul, 2015 16:39    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Hoe lukt het met de werken hier, ik zit nog steeds op het puntje van mijn stoel te wachten op het totaalbeeld Very Happy

Mijn vader reed dus idd in die 205, hij vond het een knappe achterspoiler, dus nu wil ik hem ook zien Laughing


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjaaks
Forumer


Loek
Registratie: 5-11-2014
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: Di 11 Aug, 2015 11:45    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Thanks voor de oppeppende reacties. Smile Inmiddels is het ook allemaal wel bezonken hoor. We zitten echt niet bij de pakken neer en we gaan het gewoon fixen. Ik ga vanavond de radiateur uitbouwen en eens kijken of ik 'm geflushed krijg om zo te zien of er daadwerkelijk een verstopping is. Van daaruit gaan we weer verder.

Foto's van het geheel komen later, als de boel gerepareerd is. Het ziet er naar uit dat een paar dingetjes opnieuw gelakt moeten worden omdat de koelvloeistof toch een beetje ingewreten was. Eind augustus heb ik in Friesland een clubweekend van een oldtimervereniging. Doel is om de 405 dan gereed te hebben en hem mee te kunnen nemen, maar dat valt nog te bezien. Hoe dan ook willen we 'm z.s.m. weer rijdend hebben want hij kost nu "onnodig" mrb en verzekering. Laat dat een stok achter de deur zijn.

@PUG(z)OT, de achterspoiler (de achterbumper diffusor bedoel ik dan) zal waarschijnlijk vervangen moeten worden door een aluminium exemplaar of zo. Het ABS is rondom het centrale uitlaat eindstuk wat gesmolten door de warmte.


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjaaks
Forumer


Loek
Registratie: 5-11-2014
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: Wo 12 Aug, 2015 12:48    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Joep heeft momenteel weinig tijd en aangezien de 405 bij mij staat, zal ik voor nu even in mijn eentje kijken wat ik kan doen.

Gisterenavond de radiateur uitgebouwd. Het was nogal een gehengst om de onderste slang los te krijgen. Daarna de tuinslang erop gezet maar los van de bruine troep die er in eerste instantie uit liep kon ik 'm netjes doorspoelen. Die troep verbaast me nog steeds. Ik heb geen druk hoeven gebruiken om de radiateur door te spoelen, dus een verstopping lijkt me niet aan de orde.

Vanavond eens even de thermostaat eruit wippen. Kijken of die netjes opent en sluit in een pannetje op het vuur. Alleen nog even een thermometertje regelen om te zien of 'ie ook om en nabij de juiste temperatuur opent (als die al opent). Als ook de thermostaat goed blijkt te zijn, vrees ik toch voor de koppakking. Hoe anders kan er zoveel troep in het circuit terecht komen en dat zou wellicht ook verklaren waarom de uitlaat bij een koude start langere tijd witte rook puft.

Maar goed, niet op de feiten vooruit lopen, eenst eerst de thermostaat controleren.


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjaaks
Forumer


Loek
Registratie: 5-11-2014
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: Wo 12 Aug, 2015 22:36    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Vandaag de thermostaat eruit gevist. De eerste aanblik was positief, in die zin dat ik dacht; "die kan nooit fatsoenlijk werken". Smerig en vettig dus.

In een pan gedaan en met een thermometer erin rustig naar het kookpunt gebracht. Hij opent zich slechts een halve tot een hele millimeter. Veel te weinig dus. Hier ben ik blij om, want dat maakt het aannemelijk dat we de oorzaak hebben gevonden.

Ik zag veel bruine smurrie, zoals ik die ook in de radiateur tegen kwam. Dus ik heb het circuit eens flink doorgespoeld. Het uitstromende water werd na verloop van tijd mooi helder maar er blijft een flinke laag aangekoekte smurrie achter in het circuit, dat is te zien in de holte waar de thermostaat hoort te zitten.

Dit willen we natuurlijk goed reinigen. Wat is jullie advies? Moet ik zo'n speciaal goedje halen, of zijn er ook ervaringen met huis- tuin- en keukenmiddelen (roundup? Wink )

Thanks alvast voor het meedenken!


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ray
405 Freak


Ray
Registratie: 29-3-2006
Berichten: 7239
Woonplaats: 020
Leeftijd: 110

BerichtGeplaatst: Wo 12 Aug, 2015 23:53    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Andere motor er in hangen.... Ouwe zooi oplappen
met een mooie buitenkant..... Kweenie..........


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht View Car Profile
Sjaaks
Forumer


Loek
Registratie: 5-11-2014
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: Do 13 Aug, 2015 0:20    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Dat was niet de vraag. Wink

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ray
405 Freak


Ray
Registratie: 29-3-2006
Berichten: 7239
Woonplaats: 020
Leeftijd: 110

BerichtGeplaatst: Vr 14 Aug, 2015 9:08    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Tjah, je hebt een serieus probleem en vraagt of er
ervaringen zijn met huis tuin en keuken middeltjes..

Wat denk je dan, dat we een kwak zeep in een radiateur
gooien en op wonderbaarlijke wijze een lekke koppakking
zichzelf weer dicht?

Vond mijn antwoord meer een oplossing dan het koelcircuit
reinigen.


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht View Car Profile
Sjaaks
Forumer


Loek
Registratie: 5-11-2014
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: Vr 14 Aug, 2015 19:49    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Ja want met een andere motor weet je zeker dat je nooit meer problemen krijgt. Rolling Eyes

Dat de koppakking lekt weten we toch helemaal niet zeker? We hebben al geconcludeerd dat de thermostaat niet open gaat, daar ligt al een aannemelijke oorzaak van het koelingsprobleem. Bruine smurrie in het koelcircuit kan net zo goed roestvorming zijn om allerlei voor de hand liggende redenen. Nu wil ik het koelcircuit goed reinigen om vast te stellen of dan de problemen (met een goed schoon koelcircuit en een nieuwe thermostaat) verholpen zijn. Daarom vraag ik dus of men ervaringen heeft met een goed reinigingsmiddel OF wellicht huis- tuin- en keukenmiddeltjes.

Moet er dan gelijk zo lomp gereageerd worden? Je noemt jezelf een 405 freak. Maar om dan bij een simpele onschuldige vraag te roepen dat men oude rotzooi wil oplappen (405 uit 1992 met 140.000 km op de klok)?

"Kweenie"


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ray
405 Freak


Ray
Registratie: 29-3-2006
Berichten: 7239
Woonplaats: 020
Leeftijd: 110

BerichtGeplaatst: Vr 14 Aug, 2015 20:59    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Jij noemt jezelf NIEUW ?? Oh,,, het forum plakt die
labels er automagisch bij naar aanleiding van het aantal
posts. Ik blij dat mijn oude account niet meer bestaat dan
zou ik misschien wel mr. 405 de 10e zijn ofzo Laughing Laughing Laughing

Je hebt rook uit de uitlaat en smurrie in je koelsysteem.
Denk je dan echt dat huis tuin en keuken middeltjes je
gaan helpen? Doet nou even normaal, klaagt niet als
iemand je wakker wil schudden en gaat uitzoeken wat
er echt aan de hand is.

p.s. Distributie al gedaan met die km stand?


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht View Car Profile
Sjaaks
Forumer


Loek
Registratie: 5-11-2014
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: Vr 14 Aug, 2015 23:43    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Oh, die labels gaan automatisch. Mijn fout, sorry daarvoor. blushing

Maar goed. Feit blijft dat het toch logisch is om eerst de logische en eenvoudigere zaken aan te pakken en zo stapsgewijs het een na het ander uit te sluiten. Alleen bij een koude start rookt 'ie, daarna niet meer. Dus het kan net zo goed iets anders zijn (iets te enthousiast olieverbruik of zo??). Dus je kunt toch ook op een andere manier zeggen dat je iets anders vermoedt en dat je geen idee hebt op welke manier je het koelcircuit goed kunt reinigen.

De distributieriem hebben we onlangs vervangen, inclusief waterpomp en spanrol uiteraard. Er is redelijk wat onderhoudshistorie vanaf de eerste kilometer bijgehouden in het boekje. Maar de sticker waarop stond wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen was, was niet meer leesbaar. Dus vervangen. De oude riem was overigens niet heel slecht, maar wel in een staat waarbij vervanging geen overbodige luxe is.


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjaaks
Forumer


Loek
Registratie: 5-11-2014
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: Di 18 Aug, 2015 23:22    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Oke, een klein stapje verder. Vanavond even de compressie gemeten op de cilinders. De Haynes schrijft het volgende voor voor de 1580cc motoren:

Haynes schreef:
7.8 : 1 to 9.26 : 1


Op 3 van de 4 cilinders lag de compressie op 9.5 : 1 en op de laatste (distributiezijde) 9.9 : 1. Lijkt me meer dan prima dus! Dat is voor mij (eindelijk) genoeg bewijs om een eventuele lekke koppakking uit mijn kop te zetten.

Nu alleen nog een kwestie van nieuw thermostaatje erin, koelsysteempje reinigen, legen, flushen en afvullen en een goede testrit. Volgende week een retourtje Fryslân op de planning staan, dus dat zou een mooie duurtest zijn.


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
EH Autoservice
Technisch Moderator


Edgar
Registratie: 25-7-2005
Berichten: 17960
Woonplaats: Zierikzee !!!!!
Leeftijd: 54

BerichtGeplaatst: Wo 19 Aug, 2015 1:19    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Volgens mij gooi je 2 termen hier door elkaar :

Compressie einddruk (statisch !)
Compressie verhouding

En een koppakking gaat (best) vaak defect , met een kleine doorlaat naar je koelsysteem , zonder iets te kunnen merken aan de compressie einddruk Wink



Click to view full-size and click again for resized image


"je kunt je aan je neus laten opereren , maar het is en blijft een gok"

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage View Car Profile
Sjaaks
Forumer


Loek
Registratie: 5-11-2014
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: Wo 19 Aug, 2015 9:06    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Bedankt voor de reactie! Aha, ik snap wat je zegt. Dus het gaat dan om eindcompressie. Ik ben de laatste die zal ontkennen dat ik nog veel te leren heb. Wink


Maar goed. Ik ben blij dat de waardes gelijk (genoeg) zijn. Ook de olie in het blok is brandschoon, geen sporen van koelvloeistof. Er heeft een monteur meegekeken. Die gaf aan dat de bruine aanslag in het koelcircuit het resultaat is van een eerdere vermenging van water met koelvloeistof, maar geen olie. Ook hij ziet verder geen enkele reden om te vermoeden dat de koppakking niet goed zou zijn.

Dus, ik ga me nu een avondje storten op het plaatsen van de nieuwe thermostaat, het reinigen en het goed vullen en ontluchten van het koelsysteem en dan heb ik er het volste vertrouwen in dat de koelingsproblemen verleden tijd zijn. Smile


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjaaks
Forumer


Loek
Registratie: 5-11-2014
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: Do 20 Aug, 2015 23:12    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Nou... Sad

Het zit wel tegen. Gisteren het hele koelcircuit gevuld met water, ontlucht en warm laten lopen. Paar minuutjes gewacht en toen een vaatwastabletje (verpulverd) toegevoegd. Toen een flink stuk gaan rijden, temperatuur hartstikke goed. 83 graden in normaal rijdende toestand, snelweg 140 rond de 87/88 graden en niet hoger. Dat ging allemaal prima.

Vanavond koelcircuit weer geleegd en een paar keer goed doorgespoeld. Veel troep vrijgekomen, best goed schoon geworden. Maar bij het vervolgens vullen met koelvloeistof een vervelende constatering gedaan. Er loopt een slangetje tussen de injectie en het thermostaathuis. Het pijpje op het thermostaathuis waar dit slangetje op aangesloten is blijkt zo broos dat bij het losdraaien van het ontluchtingsventiel deze scheurde bij de aanhechting op het thermostaathuis. Daar lekt 'ie nu dus koelvloeistof...

Ik was even in alle staten. Mad

Het ziet er niet uit als iets dat je kunt repareren, dus zal er waarschijnlijk ergens een thermostaathuis gevonden moeten worden. Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de kunststof thermostaatflens, maar over het metalen huis waar de thermostaat zelf in rust.

Als er iemand iets heeft liggen hoor ik dat graag, evenals andere tips o.i.d. Motorcode is XU5M BDY.


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ray
405 Freak


Ray
Registratie: 29-3-2006
Berichten: 7239
Woonplaats: 020
Leeftijd: 110

BerichtGeplaatst: Vr 21 Aug, 2015 19:44    Onderwerp: Re: Reageer met quote Add User to Ignore List
Prima te fixen met lumiweld en soortgelijke. Opboren, lumiweld
er in etc.. Ook genoeg andere auto's waar een xu5m in zit. Of pak
een xu7 enzo.

Dan nog heb je rook uit de uitlaat wat niet hoort dus je kan wel
doorgaan met dingetjes fixen zonder uit te zoeken wat er echt
mis is, maar is dat wel handig?


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht View Car Profile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Peugeot 405 Club forum index -> Wie is wie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls